100228

Egentligen borde jag inte skriva det här men jag gör det ändå. Om några månader när jag läser det här kommer jag undra vad fan jag tänkte med - amningshjärna är förklaringen.

Men. Jag är så otroligt less. Less på att Ella inte orkar äta så mycket som hon måste. Less på att sova i en hård sjukhussäng. Less på att Ella verkar vilja grina mer och mer. Less på att Jonas inte förstår, eller vill förstå. Less på att allt verkar hänga på mig. Less på maten. Less på mig själv. Less på att känna tvivel. Less på att känna att jag inte räcker till. Less på att känna att Jonas tycker att allt jag gör är fel. Less på att ingen av mig och Jonas kan ge sig.

Ja. Nog om det? Men, det finns saker som stör mig så jag blir nästan helt vansinnig. Vuxna människor som enligt mig beter sig något yngre än deras faktiska ålder. Stå för vad du gör och gör nånting åt det du inte trivs med!!! Vad är felet? Om man mår dåligt över sin vikt t ex, varför inte gå ner då eller sluta tjata å skylla ifrån sig? Om man inte har något jobb, varför inte försöka söka mer aktivt, eller allrahelst, sluta välja bort vissa yrken? Om man har dåligt med pengar, varför inte mätta mun efter matsäcken? Om man tycker att livet utan en partner är pest å pina, varför inte försöka inse att singellivet kanske inte är dumt ändå?

Jag påstår inte att jag haft några större hinder i mitt liv, men jag jobbar t ex på ett av Ånges mest hatade ställen just för att det är ett jobb. Jag är less på jobbet, men jag vet att jag inte har mycket att välja på därför är jag tyst (åtminstonde jobbet). Men däremot behöver jag aldrig be någon om pengar för att kunna betala räkningar (jo nu men de är skillnad).

ÅÅÅÅÅh de här testar mitt tålamod något jävulskt.. Ingen säger ifrån, snart kommer jag göra det och skapa mig en ovän för livet. Men. Alltså. Tålamodet är slut.

Ja det är mitt fel att jonas MÅSTE vara på sjukhus så jävla mycke, det är mitt fel att Ella föddes för tidigt, det är mitt fel att Ella inte kan vara uppe i så många människor (allra minst dagisbarn) pga infektionsrisken, det är mitt fel att Jonas aldrig 'får' göra något roligt, det är mitt fel att Jonas inte har kontakt med sina gamla kompisar, det är fan mitt fel att jonas valde å köpa ett hus som måste renoveras som innebär att han 'måste' slita ihjäl sig. Enligt mig är de hans eget fel då han väljer å köpa ett renoveringsobjekt...

Kanske man kan välja sina ord lite grann?

Något som stör mig desto mer är Jonas jävla beteende också, Niklas ringer och säger att han ska på krogen. Jonas svarar att de kommer han aldrig mer få göra pga elak kärring. Eh, kanske man skulle tänkt på innan man skaffade barn? Dessutom har du ett barn som behöver sjukhusvård å du tänker på krogen? Milda makter, jag tror jag sliter av mig håret. Förlåt återigen för att du måste vara här, pappa.... Jag förstår väl att han vill göra något roligt, det vill jag också men just nu behöver vi fokusera på Ella så vi kommer härifrån någon gång å då är elak kärring fel ordval.


Så nu vet vi vad som händer med hjärnan när man ammar ;)



100227

Idag har mormor och morfar varit här och myst med Ella. Hon fick även jättefina presenter :) Skötväska som var fullproppad med grejer, milt sagt. Men det gulligaste av allt var OS-mössan å medaljen, hon gick ju å tog OS-guld lilltösen våran! Mormor kan hon..

Jag kom iväg på h&m en sväng idag, vad köpte jag? En jamas.. Skulle ju hitta något åt mig, men det kan vänta.. Små bebiskläder är mycke roligare att handla. Men det var skönt att komma ut, är mer eller mindre inlåst på sjukhuset nu. Kvällsduschen är dagens nöje... Skämt åsido, de börjar ta på krafterna nu för jag vill mer än Ella orkar då de gäller maten. Det är bara en ynka detalj de hänger på så man vill gärna skyyynda.. Men å andra sidan är de skönt å vara här när de är skitkallt ute å toksnöar.


Jag och Jonas fick en väldigt uppskattad present idag, träningskort på grottan ;) Hade faktiskt tänkt skaffa det så jag blev verkligen jätteglad för det. Tänk vilka snälla människor det finns!! Men, ska man ta det som en pik? hmmm.. Nää jag blev jätteglad oavsett! :)

Ska ta den där kvällsduschen nu och sen vankas mat, igen.


Våran OS-tös!

100225

Ella tog å gick ner i vikt tills idag, hmm.. Lite för stora avdrag kanske men de blir nog bra. Hon är ju trots allt stora tjejen nu ändå :)

Har spenderat hela dagen med att försöka få tag på mitt jobb.. Någon som vet hur de funkar med föräldraledighet?! Ja ledig får jag vara de vet jag, men hur länge å tusen fler frågor. Eller äh, är de så många frågor? Ja ska vara hemma, så är det :P Har sagt att ja blir hemma till juni nästa år, sen får vi se hur det blir med det. Kan ju ev börja tidigare eller ansöka om mer ledigt.. Har inte satt mig in riktigt hur de funkar med dagar osv, men nu har ialf jobbet fått besked.


Fick reda på en rolig sak idag, hihi :)
Nu ska vi ta reda på tvätten, jonas ha blandat rött å vitt.. Nog för att rosa är en fin färg men det vore kul om Ella hade några andra färger också.






100224

Om man känner att ingenting spelar någon roll bara man får vara med dom man håller kär, är man lycklig då? Isånnafall får jag se mig själv som väldigt lycklig. Saker och ting har fallit på plats under dom här hittills två månaderna vi har varit på sjukhus.


Jag har planerat min föräldraledighet, å den la vi så jag blir hemma över ännu en vinter.. Att gå in i väggen lär vara den sjukdom som är mest frekvent bland SJ-anställda innan den här vintern är över.





100224

TVÅ MÅNADER IDAG, hurra hurra hurra!!
Dagens vikt: 2475 g.

Vi har övergett gästrummet helt, har trängt in oss i ett rum som är lika stort som de ja hade i bräcke ungefär. Men med lite knep å knåp får vi nog plats. Min ordningssamma sida går an här för att lägga rätt sak på rätt plats, haha.


På måndag ska skrutten vaskineras, som håkan-bråkan säger. Läkaren meddelade att det är dags för det nu eftersom det inte handlar om månader utan veckor när de gäller hur länge vi ska vara kvar! HÄÄÄÄÄRLIGT. Men man tar det lite försiktigt med glädjen, utifall att...

Hur som helst är det toktjockt med folk, igen :( Blir lite lagom less på småbarn som springer runt här och härjar. Ja jag vet, en del har barn sen tidigare... men irriterande är det ändå. Hoppas det blir lugnt snart igen.



Ska få iväg jonas och köpa semla idag, vi måste ju fira.. å Ella får ju också semla, på sätt å vis ;)

100223

Hej å hå, dagarna går! Redan 23e februari.. Imorn blir lillsnöret två månader, helt tokigt. Vi bor ju numera inne på avdelningen, har singelrum (än så länge bör tilläggas) och Ella bor med oss! Hoppas det fortsätter gå bra så det inte blir något bakslag. Mamman ska orka vara vaken var tredje timme också, hmm.. Anar ett bakslag där.

ÅÅÅH. Ställde ju upp vagnen i fredags och mamma kom med vaggan, hur sugen blev man inte då att ta hem henne? Dessutom är hon normalstor nu, ialf om man jämför på avdelningen. Hon är inte ens minst längre, 2425 g idag. En riktig liten knubbis :) Vikten lär väl börja stanna upp ju mer avdrag jag gör men ändå, snart 2,5 kg, det är ju nästan en 'vanlig' bebis! Hihi :)


Va å kollade blodtrycket idag, var väl bra. Tills den där förbannade doktorn ringde, aaaarrrgh. Bara tanken på honom gör mig förbannad, är det meningen att man ska ge sina patienter dåligt samvete? För övrigt va de han som va med den 21a dec när vi gjorde ultraljudet som visade att Ella va tillväxthämmad. Han sa det på ett sånt sätt att jag tog det som att det var mitt fel att hon inte växt som hon borde. Förvisso var det mitt fel (hon bodde ju i min kropp eller vad man ska säga), men absolut ingenting man kan göra något åt. Usch, vilken karl! Helt jävla empatilös.

Nu ska vi kolla på OS här! Igår tog Jonas upp Ella vid sex å kollade på hockey medans jag halvsov, jättemysigt :) Dom satt och snackade taktik och jag snarkade.. Undra om de där håller i sig till lördagmornarna när vi kommer hem? ;)



100218

2225 g och 42 cm lång.

Hon kan även ha strl 40, passar perfekt! ;)

Vi va och hämta ut vagnen och babyskyddet idag, vagnen är superfin, längtar tills vi får använda den :) Vi tänkte ha den här, men nä.. Vill inte ha sjukhuslukt i min vagn så vi åker hem med den imorn. Vet att jag har sagt att vi åkt hem för sista gången redan, men de blir en blixtvisit! Har inte känt mig på topp så jag behövde göra något roligt, dvs hämta ut vagnen ;) å sen när vi hörde att vagnar kan försvinna här så va valet ganska enkelt att åka hem. Hem, hem, hem.. jag vill hem!!! Vi bor i ett pyttelitet rum nu :( De som är positivt är att de börjar tunnas ut på inlagda, skönt när de är lugnt. Även lite andra glädjande nyheter...


Kollar på OS, bara att vänja sig.. Jonas klagar nog inte att han är ledig just nu, sportnörden. De är ganska intressant faktiskt men jag går hellre på h&m.. Speciellt imorn då de är barnbidrag! Är ute efter en skötväska, å inte vilken som helst, utan en som är slut överallt å som inte görs nå mer :( f-n också. Ska på en babyaffär till imorn, håll tummarna! Även h&m hehe... Stortjejen få ju ha kläder nu!

Nu ska vi byta blöja här.. hmm..


100217

Nu har vi fått tagit Ella och gått in på rummet för oss själva... Härlig känsla! Mysigt att vi får sitta med henne själva i 1 ½ timme.. Blir mer som en familj! å appropå de så hade vi premiärpåklädningen idag, en body strl 40 ;) Passande fint, hon har lite plats på bredden bara. Men ack så mysigt att hon får ha kläder på sig.. Det innebär att på fredag när barnbidraget kommer så vill Ella handla, å mamma säger inte nej! haha.

Hmm. Ska börja gå upp i tid o otid nu, alltså som livet är med en bebis. Man har ju blivit lite bortskämd.. Fast å andra sidan har vi behövt sova.



Hade en riktigt USCHLIG dag idag. Vet inte varför.. Allt är jobbigt nu. Men det blir nog bättre. Något som dock gör de hela sämre är att Jonas envisas med att kolla på OS exakt hela tiden.



Ella blir för övrigt 8 veckor om 10 timmar ungefär. Stortjejen ;)


100216

Pjuuh.. De här med amning är en pärs då de gäller lilla Ella!! Helst ska hon va både nyskiten och ultraglad för att ens visa intresse.. Humf.

Nya friska tag! appropå de så börjar jag få ont i halsen, fattas bara att man blir sjuk så man inte får vara här :(


Idag träffade vi nya föräldrar här på avdelningen, de råkade vara min handledare från praktiken jag hade på Åhléns andra året på gymnasiet. Är världen liten? Ganska roligt sammanträffande ändå.


Vi har fått flytta in på avdelningen. Jamen va bra.. Dela toalett och sova i en vidrigt hård säng. Men.. de som inte dödar de härdar.


Kortfattat idag, mina krafter börjar ta slut.. Hoppas de fylls på under natten.


100213

TVÅ KILO idag! Hurra hurra!

Lillfisen blir större :) Två kilo, då kan hon ha liberos vanliga minsta blöjor ;)


Tänk att hon är 7 veckor redan, helt otroligt. Sju veckor sen lilla pyret på 724 g föddes. Lilla pyret som har blivit en liten tjej med humör, säger ifrån om det inte passar. Ååh vad jag längtar tills vi får komma hem och vara en familj!! Vara vi tre! Kunna ligga i sängen alla tre och mysa.. å gå ut å gå till sommaren :) Jag längtar tills vardagslivet! Eller livet utanför sjukhuset, det vanliga livet. Kommer säkerligen kännas mycket konstigt att komma från sjukhuset men det går nog över.



Jag ska försöka uppskatta det jag har bättre. Leva här och nu. Man är som dålig på det till å från, hemmablind kanske de kallas? Har man tankarna på annat håll är de svårt att ta tillvara på det man har.

Jonas present blev inge av med. Baah. Känner mig ganska kass faktiskt, men.. Jag funderar på att ge han en tatuering men samtidigt va de planerad födelsedagspresent. Hmm.. Knepigt. Fria kanske? :)


Nu ska jag bevaka alla tradera auktioner jag har på g.. GUD VA MYCKE PRYLAR DE FINNS! Till bebisar då alltså.. Är ens allt nödvändigt? Nej, men ack så roligt att handla! :) Några smågrejer ska inhandlas till Ella från mamma, vad än pappa säger ;)

Ta hand om era nära och kära imorn!


100212

En ny dag, å nya tag! Lillfisen är uppe i 1970 g idag, snart två kilo bebis!! :) Allt går framåt, förutom det där med amningen.. Det är liksom inte självklart nånting, utan man får träna fram allting.

Loggade in på banken igår, bara för att. Titta där, pengar!! Så passande.. Så jag tänker köpa en alla hjärtans dag present till Jonas, det är han värd... Ska bara klura ut något riktigt riktigt bra först. Lite synd att vi inte kan mysa till det på söndag, göra go middag osv. De blir väl en finduslåda som vanligt. Det är sånna små saker som tär när man är här, att man inte kan göra det lilla extra. Jag kan inte titta på film, finns inga filmer här, jag kan inte tvätta när jag vill, jag kan inte baka, jag kan inte gå runt naken.. äh ni fattar. Jag säger bara det; omstart. När vi kommer hem på riktigt, då börjar jag om från noll. Då lägger jag det här bakom mig och blickar framåt. Det är jättejobbigt att behöva neka att ses, det är det!! Men min energi måste gå åt till Ella och lite grann till Jonas så vi kan åka härifrån som ett par. För det är ju det också, vi håller på att ha ihjäl varandra ibland. Det krävs lite extra tålamod för att inte hetta för minsta lilla.
Nu ska inte jag gnälla mer, det är trots allt helt fantastiskt här stundvis.. Personalen är helt klart SUPER! Dagarna går fort, och man lovar att ringa men det tar lite tid innan man faktiskt gör det, men det är för att vi inte har någon tidsuppfattning här i våran bubbla. Man tycker man har all tid i världen, men det är inte riktigt så.


Jag är tacksam för att ni finns, ni vet vilka ni är!


100211

Nu har jag inte skrivit på ett tag.. Dagarna går vilket är skönt! Ella är 7 veckor gammal idag och vikten ligger på 1925 g :) Helt tokigt att hon gått upp nästan 1300 g sen hon föddes (hon va ju nere på 659 g som minst). Hon mättes även idag, 41 cm! Huvudomfång 32,8 cm.

Fick en för tidig alla hjärtans dag present igår.. Jonas kan, om han vill. Får dåligt samvete dock.. Känslorna är ju inte på plats så att säga så de blir fel ibland ;) Jag tänkte köpa en skötväska till jonas till alla hjärtans dag, ha ha. Vad glad han skulle bli!


Nackdelen med att vara här är att hjärnan går på högvarv, man får jättebra idéer som man bara måste göra slag i så fort som möjligt. Har flera projekt som jag vill ta tag i när jag kommer hem, åååh vill göra om NU. Längtar tills Ellas rum är klart, tapetsera å greja på.. Mysigt kommer det bli :)



Det är bara jobbigt ibland men att försöka förklara det för någon annan utifrån är svårt. Jag startar om mig själv när vi kommer härifrån på riktigt, så får man se då var man landar.


Jo.. tissen hade en svacka igen men värmelampan rådde bot på det fort så du kan fortsätta sova lugnt Lena ;)

100209

Ella vägde igår 1800 g :) Idag vet vi inte, vi är nämligen hemma. For hem igår. Har ställt iordning spjälsängen :) Mysigt!! Nu fattas bara Ella.

Gick ner i källarn igår och började rota, man får oanade krafter av att vara hemifrån så länge. Allt känns nytt, haha. Kan bara konstatera att jag ska sluta samla på mig massa skit. Som alla scrapbooking grejer, jaa vad blev det av det? Ett kort till mamma kanske sen så var den hobbyn över.. Dags att sluta konsumera till mig själv, bara till Ella numer ;)

Ringde fk såhär på morgonkvisten, vad roligt! Jag är inte längre förbannad, jag har kommit till något annat stadie, nirvana? Totalt lugn då de gäller fk för man vet att det kommer gå åt helvete ändå.

Tissarna är nu helt återställda, om någon undrade ;) Lite fetvadd i blusen gjorde susen ha ha ha ...


Nu ska jag fortsätta göra fint här hemma.. Vill ha nya gardiner hmm hmm... Jonas?!


100206

Idag har vi myst med en pigg liten dam :) Verkar som blodet gjorde susen! Sen har ju mormor, morfar och gammelfarmor varit hit idag också och tittat på underverket. Hon visade sig från sin bästa sida ;) Lillgullungen våran!! 1754 g idag..

Va sen och åt, gott med vanlig mat! Har blivit beroende av lax.. Ganska shysst beroende ändå. Tittade i lite affärer med mormor också.. Hittade massa fint till Ellas blivande rum på panduro :) Längtar tills vi får pyssla i det.. Fick även present från grannarna i bräcke, en superfin grej som jag blev väldigt glad för. Den ska stå i Ellas rum så småningom!


Ska försöka komma i säng tidigare idag... Så vi orkar mer mys imorn :) Ska även på barnens hus en sväng.. Hmm.. Tur dom har bonuskort, ha ha!



100205

Tissen är fortfarande öm... Det här är ju verkligen ingen höjdare.

Aooo.. Vill hem, vill att Ella ska bli stor som en vanlig bebis och att vi ska få vara 'vanliga'. Hmm.. Livet ter sig olika för alla, det är tydligt det. Ibland känns det orättvisst, ibland får man insikten att man ska förvalta det här väl ändå. Ella är unik. Unik. Hon finns, mot alla odds trots allt. Hon är liten, men jag ser inte en liten bebis när jag ser henne, jag ser Ella. En envis tjej med mycket skinn på näsan, som tydligt visar vad hon vill. Man får en skev uppfattning här, men trots allt har vi mycket mysiga dagar! Det största minuset är maten, allt annat får ses som plus ändå.. Mys dagarna i ända :)


Just nu har jag en fix idé om att börja träna. Haha. Vilket elände... Ska nog ta tag i det när vi kommer hem. Mitt blodtryck hade ju inte gått ner, och när läkaren envisades med att nämna ordet övervikt hela tiden hajjade jag galoppen. Jag är tydligen överviktig då. Jahapp. Jag har ju kraftig benstomme..? Något man lärt sig under dom här veckorna på sjukhus är att livet är skört, för alla. Man behöver ju inte försämra sina odds, om man säger så. Att jag levt som en soffpotatis dom senaste åren ska jag råda bot på... Det har jag lovat mig själv, och framförallt Ella. Jag vill inte bli en mamma som låter sitt barn växa upp i soffan. Möjligtvis den första tiden då hon säkerligen bara kommer mysa sig igenom dagarna :) .. Det här med maten är också något man får tänka om, när man kommer hem, för just nu är det svårt att äta annat än finduslådor. Jag ansvarar inte bara för mig själv längre... Påminn mig gärna om det här sen ;) Sånt här faller alldeles för lätt i glömska då de gäller mig... Å jag vill inte att Ella ska ärva min kraftiga benstomme ;)


Nu ska herr jonas och jag städa upp på rummet sen älska hela natten.. han ska iallafall få massera min tutt som aldrig förr. 

10205

Jag börjar få mjölkstockning, aj aj aj aaaaaaaaj aaaj. Jävla tissar!!

Ellas vikt idag : 1730g. Hon har ju börjat samla på sig vatten så det är bra om de inte ökar för fort.. Hon ska även få en dutt blod idag så hon inte är lika blek. Bra hon blir fin tills mormor kommer :)

Fick jättefina prematurkläder igår av en tjej på avdelningen, två bodys, en sparkbyxa, en vanlig byxa och en mössa :) Hon ville inte ens ha betalt! De fick hon ändå, men verkligen supersnällt av henne! Prematurkläder är ju dyra så det var verkligen välkommet!

Jonas fk-pengar har börjat komma igång, inte mina.. Men bra att en av oss börjat få pengar iaf! Så slipper man låna eller gå på soc, som damen på kommun tyckte vi skulle göra. Jaja nog om det, skönt att det börjar lösa sig!! Tänkte börja planera den vanliga föräldraledigheten så smått, och jag kommer säkert bli hemma längre än Jonas vilket kommer sticka i alla jämställdhetspersoners ögon. Känner att en del har åsikter redan... Men låt oss för guds skull göra som VI vill. Är jag hemma längre är det för att vi kommit överens om det, inte för att jag tagit jonas dagar för att slippa jobba. Bah. Om det vore så hade jag gift mig rikt ;)


Nu ska jag försöka få igång tissen här...

100204

Idag är en riktig jävla skitdag. Allt är åt helvete känns det som och jag vill bara härifrån!!!

Jävla sköterskor!!!


Jävla allt.

Anledningen? Jo, man tar ett steg fram och tre tillbaka! Jag vet att det blir såhär, men det är jobbigt ändå... Speciellt när det sitter en fullgången bebis inne på samma sal och ammas, jag blir förbannad!! Jag vill INTE se!! Låt mig slippa, iallafall ett tag till.


Varför ska jag alltid behöva känna mig så jävla onormal? Exakt ingenting blir någonsin som jag tänkt mig så det är lika bra att sluta hoppas.

På återseende när kung bore slutat kräka ner snö över sundsvall (eller sverige för den delen)

100203

1675 g Ella idag! :) Hon fick bada på morgonen, de va inte så populärt... Men nästa gång kanske hon gillar de ;)

Vi va hemma måndag - tisdag, satt ihop en byrå och röjde lite grann. Jag fick ihop två bitar av byrån sen fick jag bryt, tur Jonas kan! Ärligt talat verkar han gilla att montera Ikea-möbler.. Sålde skotern också. Jag veeet att Jonas måste få ha ett intresse, men att ha en skoter ståendes en hel säsong är onödigt.. Speciellt med tanke på den 'tur' han haft med motorfordon på sistonde. ;) Jaja, han köpte skidor å de är väl inte helt fel? Dock så tjatar han att jag ska skaffa också, men där går gränsen. Jag tänker amma bort min övervikt... kan ju alltid hoppas ;)


Hann med både kommun (jonas är pappa nu, på papper) och att gå in på jobbet. Dock skulle jag skickat jonas på jobbet som jag tänkte, för när jag kom dit var jag tvungen att skriva en ledighetsansökan(?) vid vård av sjukt barn. Eh. Nåväl, båda är avklarat nu iallafall.

Åh nu vill jag börja använda kläder på Ella :) Hon fick ju en jättefin tröja av mamma, storlek 40 :) Kommer nog passa perfekt!

Nu ska jag gå till Ella och pappsen, sen iväg på barnens hus.. Börjar lessna på det här sjukhuset.


RSS 2.0