100130

1466 idag, hon har dubblat sin födelsevikt!! :) Lillfisen blir mer å mer lik mig, tycker jag.. ;)

Sålde iväg a4:an nu, äntligen! Fast vi ville ha kvar den, men den är inte så super som familjebil så den fick gå.. Bara att hoppas att skotern får gå också då. Vore som bra ändå.. Pengar, pengar, det är allt man tänker på för tillfället nästan.


Vi va på ikea idag och köpte en byrå så vi kan få ihop den när vi åker hem nästa gång. Till Ellas kläder såklart! :) Man får köpa in de viktigaste så de finns hemma, tills vi kommer hem.. Eller snarare köpa det som tar plats i bilen och som behöver monteras. :p

Härlig dag!

100129

Ella va lite blek imorse, men hon fick en droppe järn och sen satt vi med henne i fyra timmar så efter det återfick hon lite färg igen! :) De va en sån dag idag som började jobbigt, men när vi väl satt med henne mådde hon toppen, vilket är skönt. Hon ska ta blodprover imorn, får se då om hon behöver något blod. Låter lite otäckt, men jag tänker inte sjåpa upp mig över det OM hon behöver blod. Vad blir det för bättre av det? Hon är liten, skör och ömtålig, klart hon kommer behöva diverse hjälp för att bli stor och stark. Det är klart att det är tärande att man är orolig jämt, men å andra sidan är vi där vi får hjälp dygnet runt. Alla dessa prover och dippar hit å dit.. Men vi behåller lugnet, tänker att alla kan ha en dålig dag, även en liten Ella. Och för var dag som går blir hon större och starkare!


Ska återgå till min familj, hon sitter med pappsen nu.


Vi va på h&m förut och handlade lite kläder... Hittade byxor i storlek 50 som måste vara felsydda, för dom är pyttesmå!! Jämförde man just dom byxorna med andra modeller i samma storlek så skiljde det flera centimetrar. Tokbra ju! :D Kommer passa får lillfis perfekt den dagen hon får börja ha kläder ;)

Ska ta med nyaste ellos katalogen och drömma en stund... Eventuellt åker vi hem på måndag, då blir det lite dona å fixa. Vill ha fint tills hjärtat kommer hem.


Förresten så ringde FK igår och sa att dom gett oss fel information när vi var dit förra veckan. Det är ju så att man börjar grina.. Skriv för fan en manual för era anställda så dom vet reglerna, tack. Folk klagar på SJ, men Försäkringskassan är ju ett stort jävla skämt. Nog om det.




100128

Dagens mått;
1425 gram
38 cm lång
Huvudomfång 28 cm

Nu ska jag åter till tösabiten.

100127

1365 gram idag! Hon har även fått snutta lite grann, men hon förstog inte riktigt vad hon skulle göra :) Vi fortsätter träningen imorn.. Hon har haft de lite svajigt med syresättnigen till å från, mycke för lillhjärtat att ta in. Men mestadels är de magen som spökar, och såklart har ju även minibebisar sämre dagar. Å idag var ju en sämre dag även för mig å jonas, vaknade av att berners ringde - 10 000 för att laga bilen. Jaha, va kul... Sen är vädret alldeles tokigt, grått å vräker ner snö. Sen ringde även 'min' arbetsledare, IGEN!!!! för femtielfte gången... Är de normalt att ens jobb (rättning; ens 'al) ringer stup i kvarten när man är mammaledig? Javisst, vi är på sjukhus å de är en speciell situation men jag va förfasen in på jobbet igår så att ringa idag känns lite för mycket...

Jag å Jonas har ju meningsskiljaktigheter kring det mesta också, vi är en aning pressade vi också kan tilläggas. Jag vill dit, jonas vill åt andra hållet. Jag vill handla på Ikea för att trivas, Jonas vill snickra.. Det är så jobbigt när vi aldrig kan mötas på mitten utan träffs någon gång när den enes tålamod tagit slut. På sätt och vis längtar jag tills den dag Jonas kan åka hem själv och stöka på. Kan jag sitta här å fundera och mysa med Ella.. Så blir vi båda nöjd ;))

Hoppas de tar sig det här med amningen! Mycket man ska lägga sin energi och sina tankar på. Idag blev det för mycket, vi får hoppas på en bättre dag imorn.
Om inte annat ska Ella mätas imorn, det blir kul att se :)

100126

Jag tycker det är lite jobbigt när folk lägger ut sig och sina känslor så öppet på facebook.. det blir så naket. Det blir så .. lunarstorm?

Det var bara det ;)

Vi som har gemensamma vänner förstår vad, hihi.


100126

Idag va jag på jobbet, som tur va öppnade den bästa arbetsledaren av dom alla :) Gick in till chefen, han va inte lika glad haha. Kika förbi faster en sväng också såklart (största anledningen till att ja åkte på jobbet, egentligen) och kramades! Så kul att träffa lite 'vanligt' folk igen! Även fast man vill ha med Ella också, alla frågar vart hon är. Dom får vänta ett litet tag till sen så..

Så då va operation jobbet avklarat. Hade några saker att fråga chefen, blev inte klokare men däremot va de jättekul att träffa dom man saknat! Saknar faktiskt jobbet lite grann.. Eller kanske vardagen? När man står hemma vid diskbänken och tänker att om två månader får jag äntligen börja diska igen, då är de något fel!

När vi kom tillbaka till Sundsvall hade Ella skrivit brev till sina föräldrar och dom snälla sköterskorna hade tagit världens FINASTE kort på henne! Åååh så fint, utan masken och allt.. Hennes stora fina ögon och hej-hej händerna :) Det värmde i mammahjärtat! För övrigt 1320 g idag... Ska lägga in kortet förresten, blir så konstigt dock när man fotar av ett annat kort.

Vi satt med Ella nu på kvällen, hon hade de lite jobbigt stundtals, men vi vet ju vad de beror på. Fisningen ;)


Tog med dom minsta kläderna jag köpt hit till sundsvall, hoppas att hon får börja använda det snart.. Måste även komplettera hennes garderob ganska mycket ;) De ser vi framemot...

Ska pussas med jonas nu.


100125

Imorse fick Ella vattensäng! Så nära vanlig säng man kan komma.. En liten gullig en med sänghimmel :) Hoppas hon har sovit gott i den när vi kommer tillbaka imorn, for hem imorse.. De är så mycket som ska fixas, allt via brevlådan såklart! Hade ett rek-brev att hämta, personligen, på ica. Då måste man åka hem.. Sen ringde socialen, Jonas ska skriva under som fader (eftersom vi inte är gift måste man gå igenom den proceduren, för att klargöra lite grann ;)) å ville att vi skulle komma så fort som möjligt till Ånge för att skriva på.. Ja visst vi vill gärna åka till Ånge så många dagar som möjligt! Eller så inte.. Att det ska vara så svårt!

Ska in på jobbet en sväng imorn, tänkte jag.. Vet inte om jag törs. Måste ta ut innestående semester i pengar, lite surt men pengarna behövs mer (för man får ändå aldrig ledigt, hähä). Tänkte ha det dels som reserv tills fk kommer igång och sen unna Ella lite grejer! Finns så mycke fint man vill ha till henne :) Rummet är redan klart, i mina tankar! Längtar till den dagen vi kan tapetsera... Köpte med oss ett skötbord hem idag, så att det blir lite klart tills vi kommer hem ;) Synd bara att toaletten är så liten, å skötbordet lite väl stort! Jonas fick rätt där.. Men de vägrar jag erkänna ;)

Imorn tänkte jag.. ja vad tänkte jag? Har tusen saker jag vill hinna men kommer mig inte för.. Går mest runt som ett fån tycker jag.

Även fast i stort sett allting har raserat den sista tiden så känns det som att det bara kan bli bättre. Jag längtar så himla mycket till den dag vi får komma hem med lilltösen och få vara hemma... Mysa på och vara en familj!! Det är vi såklart nu också, men det är kanske inte som man tänkt sig ;) Konstigt nog saknar man sjukhuset, fast mest Ella såklart!

Blev lite Ella idag, världens finaste lilla Ella.. Dagens vikt var 1285 g! Härligt härligt :)

100124

Va de för dag idag? Jo de är Ellas en månadsdag, hurra hurra! Tänk att hon är en månad idag. Vad tiden har gått fort! En månad full av glädje, kärlek, turbulens, sorg och en hel den andra känslor. Ju fler dagar som går desto bättre känns de, tänk vilka framsteg hon gjort på en månad? Från att vara en liten liten kuse till den hon är idag, det är stor skillnad! Mormor var ju här igår, hon såg skillnad direkt. Åh det är så roligt att hon börjar bli stor! På tal om stor så var dagens vikt 1275 g! Det här med vikten är ju roligt, för det innebär att hon skulle ha gjort en rejäl ökning från igår, men idag är hon vägd med en annan våg. Förut har hon vägts direkt inne i kuvösen (den har inbyggd våg) och den verkar ligga lite efter. Idag vägde vi henne två gånger på en 'vanlig' våg dessutom så vikten borde stämma!

Ella ska få handla för sitt barnbidrag sen eftersom hon blir en månad idag.. Vi pratade förut och hon ville ha en klänning, då ska mamma fixa det! :) Pappa är inte lika road men å andra sidan har han redan börjat planera skridskor... Mormor har beställt en vagga som hon ska ligga i när hon kommer hem, längtar så mycket tills dess!


En tredjedel avklarad här... Och det känns som vi varit här en vecka. Dagarna går fort, men det kommer bli ändring på det sen.

Nu ska mamman duscha och sen gå tillbaka till sitt lilla underverk!

100121

Imorse (okej, i förmiddags) när vi kom till Ella var taket på hennes kuvös upphissat, och så ska de va hädanefter! Hon behöver alltså inte ligga instängd i kuvösen, utan det här blir mer en säng med ett tak på. Lilla gumman.. Det känns som ett stort steg! Sköterskorna tycker att dom märker mer och mer skillnad på henne, den skillnaden märker jag och jonas också. Det är klart att sköterskorna ser saker mer ur medicinsk synvinkel (tack å lov är man inte så insatt i alla siffror och maskiner osv) men vi märker t ex att hon säger ifrån mer, skriker och donar. Det är väl ett tecken om något att hon är pigg då hon orkar säga ifrån? Förut har hon skrikit också, men nu är det mer regel än undantag att hon lever om då vi ska byta blöja t ex ;) Gullungen! Det är så kul när man tar sig framåt.. Jag vet att det kan komma bakslag, men just nu känns det väldigt bra.

Jonas sitter med henne nu, han har alltid förmiddagspasset. För jag har ju tider att passa.. Håller på å tvätta också, haha det känns nästan som man är hemma. Längtar mer och mer hem ju större Ella blir, då vågar man tänka mer och mer på vad som ska komma sen! Det som grämer mig mest just nu är att jag inte kommer kunna fixa nånting tills hon kommer hem.. Men eventuellt blir det byråköp på måndag då vi ev åker hem sista gången. Jag vill ju att nånting ska vara färdigt tills hon kommer hem! Men å andra sidan så finns de inga pengar just nu å lär inte göra på länge...tack för det fk.

Imorn kommer mormor, morfar och morbror!! Jag har inte träffat min bror på länge... Visst vi brukar inte ses så ofta, men vi båda såg framemot julen tillsammans som inte blev av så det känns som att vi har lite att ta igen. Ska bli kul! Ella vill ju titta på mormor och morfar igen :)


Vad har vi att uträtta idag? Jo de blir en sväng på närmsta lindex då jag inte har någon bh som passar.. Det är inte klokt vilka förändringar det blir, hahaha. Vägde mig faktiskt när jag va hem, det är väl inte direkt någon favoritsysselsättning men sist jag vägde mig alldeles innan vi for till Umeå fick jag en chock. Hade jag gått hela tiden ut hade jag vägt mer än min pappa. Fast å andra sidan misstänker jag att mycket var vatten, ångrar att jag inte tog kort på mina händer och fötter så jag hade kunnat jämföra..



ååååh jag hade velat vara hemma idag.. Saknar det vardagliga, laga mat, diska, tvätta, städa och allt det. Vill hem å göra fint åt Ella också. Men vi får ta de sen. Hinner ju fundera å planera i huvudet så länge!


100121

1130 gram, 37 lång och huvudomfång 27,1 cm! :) Lilla tummelisa börjar bli stor tummelisa. Just nu är hon med pappsen, jag har fyllt i en massa papper. Bland annat hennes namn, Ella Karin Julia Persson. ;) Så var det med det. Tills vidare.


Ja vi har bråkat med FK idag igen.. Tänker inte ens skriva om vad för det är så skrattretande så man blir alldeles brydd.


Nu ska jag gå och posta brev och sen gå till far och dotter!

100119

Ett kilos gränsen är nådd, 1075g idag!!


:)


aah

Försäkringskassan. Vilket elände! Det har tagit dom en månad att skicka papper, och då har inte ens Jonas fått sina?! Ringde idag och skulle be dom bokstavligt talat dra åt helvete... Jonas fick prata med en människa som absolut inte kunde göra något annat än att trycka på "skicka"-knappen igen, ja men de har ju funkat bra dom 3 gånger hittills som dom gjort de!! Sen ringer jag upp, tydligen kan varje handläggare skriva ut pappren manuellt och lägga på lådan. Det är det som gör mig förbannad, att den som Jonas först pratar med inte ens kan erbjuda sig att göra det, JÄVLA MÄNNISKA! EMPATI? Hört talas om de? Jo visst vi är jättelyckliga, vår dotter ligger på sjukhus och ni kan inte ens skicka ett papper! Och om ni tittar noga ser ni att vi bett om pappren 3 (vilket är 2 gånger för mycket) gånger, kan de va på sin plats att ni försöker hjälpa oss lite extra då kanske?

Nej man ska ringa fk flera gånger om och hoppas man hamnar hos en bra handläggare. Det här betalar vi skatt för, empatilösa människor som behandlar sina kunder som skit. Jag hoppas innerligt att dessa handläggare själva får problem med fk någon gång och ser själva hur lätt de är. Och informationen som ges, detta samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte, hoppas varenda jävla samtal spelas in för dom kan bli tusen gånger bättre.

Arslen.

Dessutom är det två månaders handläggningstid.. Ja men vi kan leva på inga pengar så länge.

Jag börjar lessna, eller nej.. Jag är helt jävla maktlös, vad kan jag göra mer? Jag orkar inte med det här, jag vill lägga min tid på Ella inte nån jävla idiot på fk som inte förstår ett skit.


Nu var det sagt.


100118

Ella hade besök av farmor och faster idag och kusin sin såklart. Elise tycker Ella är pytteliten, vilket hon är också ;) Har suttit med henne tre timmar nu ikväll, och som hon har fisit.. Makalöst vilka gaser det kan komma ur en sån liten kropp. Hon har varit stabil idag, nån dipp men oftast har det resulterat i en fis.. Känns skönt för varje dag hon är stabil, för det är ju så också att för varje dag som går blir hon starkare! Så man tänker att om hon har en bra dag blir hon dubbelt så stark tills nästa dag än om hon skulle haft en dålig dag. Om ni förstår. Det tar ju på hennes krafter dom dagar det är lite jobbigt.

Imorn ska vi upp i ottan och kolla hennes vikt.. Det blir spännande!

Fick veta idag att en salkompis från Umeå har gått bort, en liten flickbebis det med.. Födelsevikten var strax över 400 g på henne, men hon hann bli 40 fullgågna veckor. Så tragiskt! Tänker på hennes familj, hennes mamma hade så kloka råd och åsikter att dela med sig av. Hon var dessutom i liknande situation med sina barn som också var tillväxthämmade så det var skönt att prata med henne. Vi skänker en tanke härifrån.


Maggan, barnmorskan, ringde idag igen. Hon är så gullig och omtänksam så man blir alldeles brydd. Ska dit på efterkontroll någon gång i framtiden, diskutera preventinmedel och så. Kan vara bra att kolla upp så fort som möjligt så det inte händer nånting... Inom dom närmsta 5 åren iaf ;)

Ja vad var det mer idag? Vi fick se Ella utan alla slangar och så idag en liten snabbis när hon tvättades bakom öronen (inte populärt!!), det är alltid lika roligt :)

Sen lite annat som jag inte ens orkar lägga ner mer energi på.


Tog även tjuren vid hornen och ringde farmor idag. Okej, jag är orättvis som gruvar mig inför det när jag vet hur glad hon blir. Men jag och telefonen har och är inte riktigt vänner. Än. Men snart. Ja jo jag ringde ju kommun men där har antingen personen lunch eller så helt plötsligt semester! ah.

Ella Julia Karin Persson
Ella Karin Julia Persson

.. hmm.. Det tål att funderas på!

Mammas lilla ängel!!

100117

Nu har det gått några dagar sen det blev nånting skrivet. I torsdags hade hon en bättre dag och i fredags en sämre. Igår var det lite bättre och idag har det varit jättebra hittills! Det är klart att man åker känslomässig berg och dalbana här.. De dagar hon mår sämre (sämre i de här fallet är många pulsdippar, pulsen går ner och hon har lite jobbigare med andningen, hon blir trött fort och är känsligare för beröring) mår såklart jag också sämre och de dagar hon mår bra mår jag bra! Så idag var det skönt att hon haft en toppendag, speciellt då mamma och pappa varit här! Mina kära föräldrar.. Vad vore jag utan er?! Ingenting! De tänker på allt, ställer upp på en så otroligt mycket och Ella kunde inte få bättre mormor och morfar! Helt underbara! Det är nästan så man skäms..

Ella väger nu 975 g! Kilot tar vi till veckan ;) Nu börjar det bli en bebis hihi. Hon är så go, alltid efter att vi lagt henne på kvällen ligger hon med sina stora ögon och tittar på oss.. Inte vill hon sova då inte! Jag längtar tills vi kan bo i samma rum..


Det råder delade meningar om det mesta här. Just nu är allt annat än Ella satt på paus, så även jag och jonas. Ibland blir jag galen!! Inte alla gånger på honom, men saker runt omkring. Kan bara konstatera att vi haft två helt olika uppväxter och vi värderar helt olika saker, vilket är nog så irriterande just nu. Vi har kanske hamnat i krisen alla småbarnsföräldrar nån gång gör? Vore inte helt konstigt med tanke på vad vi går igenom.. Allt tär, vi är uppe i varandra konstant och det var inte såhär det skulle bli att få barn. Sen att andra runt omkring en inte kan hålla käften utan måste ha en åsikt om precis allt är bara för mycket. Knappt något kan bli gjort utan pust och stånk. Vafan liksom. Även att man är full av hormoner just nu... ;)


Undra hur det blir när vi får komma hem? Hur vardagen med en bebis fungerar.. Jag längtar ihjäl mig!!!

100114

Idag är en bra dag! Ella har avancerat till 930 g! Hon har varit stabil hela natten också. Äter som en häst till och från och fiser som jonas ;) Gud vad härligt att hon har en bra dag igen! Våran lilla dotter.. Hon ska mätas lite senare, ska bli spännande att se hur lång hon är nu. Hon luktar så gott så våran lillfis :)


Jag blir inte klok på mitt jobb. Men det var väl ingen nyhet. Ringa bara för att...







100113

Åkte ju hem igår en sväng, det var skönt att få komma hem till sin egna säng! Men vi somnade inte förräns vid fyra snåret ungefär, uppstissade som vi var. Otroligt kul att få hälsa på anders å lena, er har jag saknat! Elise fick alla sina julklappar också, även jag fick julklappar av svärmor =) Så mycket fina saker som finns hemma nu som bara väntar på att användas! Var sak har sin tid..

Sprang upp på 45:an när vi kom tillbaka hit och in till Ella, sköterskan sa något som jag tyckte lät som instabil men sen flinade hon, jag hörde fel! Ella har varit jättestabil idag! Skönt! Att hon klarar av lite ff ;) Nejdå, men skönt att lillpruppen kan ha bra dagar då hon bara mår gott också. Lillsnusehöna.. Får se imorn hur mycket hon väger, det blir spännande. Det är även mätning, om hon orkar med det. Idag hade dom gjort gipsavtryck av lillfoten hennes också, jätteroligt att ha kvar som minne! Vi plockar på oss lite allt möjligt för att vi ska komma ihåg hur liten hon faktiskt var (och är). T ex blöjorna, dom är yttepytte! Sen hennes armband från förlossningen, sitter på innersta hålet men det var säkert alldeles för stort ändå. Vi har ju hand och fotavtryck i bläck från den 25e december, småtosserna!


Helena ringde idag! Och jag vet att jag sa att jag skulle ringa upp men nu är jag på väg tillbaka till Ella för sittning så det blir imorn istället. Tiden springer iväg här ibland.. Man har som ingen uppfattning alls.


100112

Lite bättre dag för Ella.. Dessa fisar kan ställa till besvär. Satt med henne imorse sen for vi hem, så vi är hemma nu. Har lite att ta tag i, få bort lite jul, tvätta lite, städa lite osv. Även om många ställer upp (TACK!) så känns de lite bättre att kunna ta reda på sin egen smuts och få diska sin egen disk. Och viktigast av allt, kolla så att huset står kvar och att allt fungerar..

Tänker på Ella hela tiden!


100111

Idag är en jobbig dag för Ella igen.. Det är så mycket som ska fungera för henne och när hon försöker med allt samtidigt så blir det alldeles för jobbigt. Tur hon får sitta en stund hos pappa nu.. Imorn ska hon sitta med mig om hon är stabil. Jag känner mig helt färdig efter den här dagen, men allt handlar ju om omognad.. Men det är lika jobbigt för det, när man vet att lilhjärtat har det jobbigt. Tur det är personal på plats dygnet runt och att dom är duktiga. Själv känner jag mig som ett spöke just nu, vet inte vad jag ska göra så fort pulsen hennes går. Sitter bara där och stirrar. Usch, man känner sig så... man vet inte vad man ska göra! Ibland mår hon bäst av att röras vid, ibland mår hon bäst på bröstet, ibland mår hon bäst i kuvösen och att ingen rör henne. Det är så svårt att veta vilket som passar just för stunden.

Vi ska åka hem imorn över natten om allt går som det ska. Fixa med post och lite sånt.. Har en känsla av att jag borde gå på jobbet, men nej... Det känns inte riktigt nödvändigt att lägga ner tid på det dom få timmar man blir hemma.


Fick köpa ny dator idag, jippie vad roligt. Exakt allt vi äger går sönder just nu.


Nej nu ska jag ladda med lite positiv energi tills jag ska tillbaka in till Ella! Ska kika in lite kläder åt henne och annat roligt. Ingen av er som planerar barn? Har jättemycket fina (och knappt använda) mammakläder.. Eftersom jag är avrådd att skaffa barn än på några år så blir det till att sälja iväg de. Kul att man hann använda en del plagg en gång =) Man var inte riktigt gjord för att vara gravid. Läkaren jag hade i umeå sa att det var väldigt viktigt att boka tid hos specialist mödravården inför kommande graviditeter, jaha några sånna ska det inte bli tänkte jag =) jag har ella och det mer än vad jag kan begära!! våran lilla resa vi gjort.. den var jobbig men kommer vara värt det i slutändan!








100110

Dagar som dom här känns det tungt att finnas till.

Ella har haft en mycket bättre dag idag, tur! Vi sov dock lite länge idag och jag får lika dåligt samvete varje gång. Det känns som vi är dåliga föräldrar som inte är vid hennes sida jämt, men det tar på krafterna hela situationen. Jag skulle kunna sova flera veckor i sträck. Min kropp må vara frisk men huvudet har inte riktigt hunnit återhämta sig. Ikväll ska vi göra ett nytt försök att lägga oss i tid och därmed komma upp imorgon, har planerat en promenad för att vi ska få lite frisk luft och något att se framemot. Det är klart att man ser framemot att pyssla med Ella också, allra roligast är att sitta med henne och snusa henne försiktigt i håret (hon är blond förresten!). Nu ikväll tvättade vi henne, det var en kvällspigg tjej.. Som betraktade sina föräldrar med stora ögon. Så härligt att se hennes ögon, möta hennes blick. Jag undrar alltid vad hon tänker på.. lilla tummelisa. :) Hon väger 855 g, hade 'bara' ökat 5 g från igår. Får se imorgon vad vågen visar. På torsdagar är det mätning också, det blir roligt. Jag längtar tills man får klä på henne, någon hade lagt in en liten omlottröja i hennes kuvös, storlek 40! Säkert på tok för stor men ändå :) Vänta bara tills ni får se hennes blöjor!


Ibland undrar jag varför man inte kan glädjas åt det man har. Att man måste uppnå det alla andra uppnå för att bli lycklig. Är volvo, villa och vovve verkligen allt? Har man bara en del, varför kan man inte glädjas åt den? Ni som känner mig vet kanske vad jag pratar om.. Denna här människan kommer bli väldigt jobbigt att träffa, just för att hon för mig har allt men (enligt mig) inte tar tillvara på det på bästa sätt. Jag vet, man ska inte lägga sig i andras liv.. Men i det här fallet kan inte jag låta bli att känna att det kanske är fel person för mig att umgås med. Hamnar man någon gång i livet i en jobbig situation blir det lätt att inse vad som verkligen betyder något, och det är vid sådana tillfällen man bara vill skaka om personer som inte tar tillvara på det som dom har alldeles framför näsan. Sen så råkade jag bli dotter till min mor och har ungefär samma åsikter som henne om ungefär allt. Åh, jag blir så ... jag vet inte vad. Någon dag kommer jag öppna munnen är jag rädd för.
Jaja, nog om det men det är bara skönt att få det ur sig på något vis.


Ibland önskar jag att Jonas ska fria, haha. Det vore väl perfekt i allt elände? (nu menar jag inte elände så.. men det är bara en aning deprimerande att bo på ett sjukhus som är målat i kräkgult)



100109

Egentligen borde jag skriva på kvällarna... Men passar på just nu då Ella sitter hos Jonas.

Ella Karin Julia Persson kommer hon för övrigt heta i sin helhet. Har fått papper från skattemyndigheten där vi ska fylla i namn och efternamn. Det blir Persson, vi hade en något hetsig diskussion om detta inatt, jag vann kan man säga. Tills vidare är vi två Persson. Det kan bli Engholm.. Så småningom.


Lillgumman har haft det lite jobbigt till och från men på pappas bröst trivs hon jättebra. Nu tittar hon jättemycket med sina stora mörka ögon också! :) Hon tittade på momma igår så hon började nästan grina.. Även moffen hade en liten tår i ögat. 870 g vägde hon idag (ganska rejäl viktnedgång från gårdagen, men som vi redan visste var den vägningen felaktig). Får se vad hon väger imorn! Hon ska börja äta varannan timme istället för att få lite grann genom sonden hela tiden. Jag tror inte det kommer fungera så bra, men vi håller tummarna.


TACK för att ni finns kära vänner, det är jättekul och rörande att ni bryr er och skriver så fina saker!! Det kanske inte är lika kul för er att läsa det här, det är mest som en dagbok så vi ska komma ihåg dagarna som gått.

100108

Det känns bättre idag. Snart kommer mamma och pappa också, så vi kan få komma ifrån sjukhuset lite grann.. Önskar självklart Ella kunde följa med.

Har träffat våran sköterska, en vanlig människa som jag trivs bra med. Skönt att det är någon som man törs fråga vad som helst. Har fått lite klarhet i saker och ting, hur allt kommer bli och hur det kommer gå till.

Vi tog den dagliga tvätten imorse och vägning - 1075 g!! Det kan inte vara möjligt.. Ökat över 200 g på två dagar.. Här tas vikten varje dag så vi får se imorn vad vågen visar. Nu sitter Ella hos pappa och myser lite grann, och jag tänkte packa upp lite grann.


Ella har fått sina andranamn bestämda också. Ella bella .. nej det blir det inte. Hon kommer heta Persson också, tills Jonas friar förstås! Nog passar det bättre med Ella Engholm, men hon får heta Persson tills fadern i fråga kommer på andra tankar =)



Idag var det provtagning på någon otrevlig bacilusk som alla barn födda på universitetssjukhus testas för. Ännu ett orolighetsmoment.. Vi blir behandlade som om vi har pesten tills svaren kommer, haha. Dom talar mot varandra hela tiden Umeå och Sundsvall. Eller snarare Sundsvall talar mot Umeå hela tiden. Vilket jag tycker är oerhört konstigt, med tanke på att Sundsvall inte ens kan ta emot barn födda före vecka 28. Borde då inte Umeå vetat vad dom hållt på med under tiden som Ella var där? Jäkligt oproffsigt av personal och stå och klaga på Umeå - då de är bättre än Sundsvall på prematurbarn. Säger dom något mer ryter jag till!


Nej det var packningen... Vi köpte trådlöst bredband igår så vi kan ha kontakt med omvärlden, ha ha. Kom gärna på besök, lite längre fram! Dagarna går fortare och vi får något att se framemot. Dock ska man väl vara vaccinerad tror jag.. Men vi föräldrar kan ju alltid ta oss till birsta eller så för en fika.
Ha ha jag talar mot mig själv, ville först inte ha massa besök men nu känns det som att det kommer behövas. I den takt Ella orkar med förstås. Och hon får gärna gå upp lite mer i vikt så hon blir ännu finare =)

Nä Adjö!

100107

Jag börjat tappa räkningen på hur många dagar jag varit hemifrån.

Sundsvalls läkarteam kom till Umeå vid tolvtiden, och började dona med Ella så hon skulle bli klar för färden. När vi satt där och kollade på läkarna och sköterskorna som skulle göra Ella iordning så höll jag på att gå under. Tyckte läkaren kändes oseriös, dom hade inga grejer med sig och kuvösen som Ella skulle åka i såg ut att komma från 1800-talet. Helt vansinne att man hämtar "hem" ett kuvösbarn när det är 25 minus grader ute, det gjorde så ont i mitt hjärta under hela resan ner till Sundsvall. Ungefär vid Midlanda ringer läkaren och säger att resan gått bra, äntligen kan vi andas ut. Kommer till sjukhuset och får se våran lilla prinsessa, lilla lilla Ella.

Att komma till Sundsvall var en chock. Det är totalt olikt Umeå. Gemensamt kök (med flera andra familjer inklusive äldre barn) med noll utrymme för mat och en svindyr parkering. Livet på sjukhus är kul... Nåväl, det är bara att acceptera. Det är trots allt fler familjer som är i samma sits, och man måste ju klara av det. Några plus finns här ändå, en supergullig sköterska (av fem som vi hittills har träffat - i umeå var alla bra) och Ella har bättre utrustning och större rum (klar fördel!).

Imorgon kommer momma och moffa, det ser jag framemot. Få lite rena kläder, lite post och lite vanlig vardag. Det finns ingen vanlig vardag här, bara .. livet på sjukhus.

Igår kollade Ella på oss för första gången!!! =) Lite grann i smyg... Lillfisen! Hon har fått sina fyra sista siffror också, vårat barn finns på "riktigt" nu... Konstig känsla.


100106

Nu sitter Ella hos pappa, lilla Ella..

Fick veta att vi åker "hem" imorn, till Sundsvall. Resan går vid ett och ingen av oss kan/får åka med i ambulansen. Det känns sådär.. Återigen ska jag lämna mitt hjärta helt till sjukvården och lita på att de gör allt för henne. Något som jag har lite svårt för då det gäller Sundsvall. Tillbaka till läkare med dömmande ord, oförstående inför vår situation och våra känslor. När vi for från Sundsvall lät det som att vi inte skulle få något barn, och det är alltså det vi ska tillbaka till. I Umeå finns inga problem alls, det pratas aldrig överlevnad (vid ett tillfälle har det nämnts, att barn födda efter v 26 har mycket goda chanser att klara sig bra, både nu och senare i livet). Här är Ella i fokus hela tiden, ingenting är omöjligt. Hon är bara omogen (dvs inte fullt utvecklad). Det är inte vikten som spelar roll, utan antal veckor man gått. I Sundsvall löd orden att så små barn har svårt att klara sig.

Jag vet inte, men det känns paradoxalt att komma tillbaka till Sunsvall. Ska dom ta hand om Ella, som inte ens trodde på hennes överlevnad? Av vilken anledning ska jag överlåta vården till dem?

Nu är det inte jag som bestämmer, utan det gör Ellas läkare. Hon bedöms som stabil (vilket är positivt, såklart!) så hon kan få komma hem, hem till en stad som inte ens är hemma men tillräckligt nära för att man kan kalla det hemma. Här sitter vi 40 mil hemifrån och önskar att vi kunde få vara kvar ett litet tag till.. På något vis är det skönt att vara långt hemifrån, hit kommer ingen oplanerat. Det krävs en del ansträngingar för att orka träffa någon annan än Jonas och Ella just nu. Jag vill inte tänka som många andra gör, att hoppas det går bra.. Det KOMMER gå bra. Vi blundar just nu för mycket som utomstående säkert ser klarare på än vad vi gör. T ex att hon är pytteliten, för oss är hon Ella och inte för tidigt född. För oss är det inte konstigt att hon har slangar överallt, att hon får blod en dag eller andra mediciner. Det är vardag. För oss. För andra är det inte det, och det är jobbigt. Jag vill inte vara avvikande, dom andra tre på salen får oss att känna oss mer normala. Det är trots allt bara dom som förstår, på riktigt, hur detta är.

Sundsvall... För all del. Det är inte barnmorskor eller kvinnoläkare som kommer ta hand om henne, men vi kommer säkerligen stöta på en och annan. Av dom som inte ens ville ge oss förhoppningar.

Idag är Ella 29 veckor. Räknat i graviditetsveckor då.


Jag känner bara att luften gick ur mig.. Dags att ställa om sig igen, ett nytt sjukhus igen efter mer än två veckor här. Nya ansikten, nya rutiner, nytt rum....


Gud vad jag skulle behöva en negerboll just nu.


100105

Två kängurusittningar idag med lillgumman, och en kvällstvagning vilket inte är så populärt. Imorn är det dags för vägning och vi hoppas innerligt att hon gått upp i vikt. Igår vägde hon 871 g, hon är över födelsevikten! Jippie! Tänk när hon nått ett kilo... Eller när hon får komma ur kuvösen.

Stundtals vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Det är undersökningar hit, provtagningar, ultraljud dit (huvud och hjärta) - när ska man vara orolig egentligen? Orkar man vara orolig konstant, för jag lovar det är ganska mycket man kan oroa sig över. Eller ska man bara ta det som det kommer, hon är trots allt övervakad dygnet runt med kunnig personal runt omkring sig. Men man känner sig så himla kass när man inte är där 24/7 vid hennes sida, håller hennes lilla lilla hand när dom sticker henne..


Vi tar var dag som den kommer, det går inte att göra annat. Vad som helst kan hända, och att förbereda sig för allt är omöjligt. Man håller sig fast vid minsta lilla positiva vink, tänker försiktigt framåt... Tanken på en promenad i vårsolen med ella och brion är just nu vad som håller humöret uppe.


Jag kan inte riktigt förstå att jag fött en liten bebis. Lilla Ella. Lilla lilla Ella.

Mammas och pappas julklapp, våran älskling, vårat hjärta, vårt allt..


2009

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Ja jag tog å födde Ella på självaste julafton!

2. Höll du några av dina nyårslöften? Kanske det

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?  Ja

4. Dog någon som stod dig nära? Vilken hemsk fråga, ja.

5. Vilka länder besökte du?: Räknas östersjön?

6. Är det något du saknar år 2009 som du vill ha år 2010?: Ett engholm tack!

7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?:  24/12

8. Vad var din största framgång 2009? Ella!

9. Största misstaget?
... har jag lärt mig att leva med.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?  En liten havandeskapsförgiftning och massa annat tok.

11. Bästa köpet? Brion =)

12. Vad spenderade du mest pengar på? Ella-magen och nu Ella

13. Gjorde någonting dig riktigt glad? Ella!! Att motgång vände till framgång och att jag vet att Jonas alltid kommer finnas vid min sida.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009? shout out louds - impossible

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Fram till juni var allt frid och fröjd, alla lets dance kvällar var toppen =) Sen när jag blev gravid i juli blev livet en berg och dalbana, men nu är jag mycket gladare och tacksam för allt.

16. Vad önskar du att du gjort mer? Lyssnat på min kropp

17. Vad önskar du att du gjort mindre? Surat

18. Hur tillbringar du julen? På en brits och i en sjukhussäng men med underbar Ella rikare

19. Blev du kär i år? Mer kär =)

20. Favoritprogram på TV? Desperata husfruar

21. Bästa boken du läste i år? pass

22. Största musikaliska upptäckten? p3

23. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? Önskade mig ella, men hon kom som julklapp! =)

24. Något du önskade dig men inte fick? Jag fick det finaste man kan få

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2009? jobbade tror jag.

26. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Det är ju alltid lätt att vara efterklok.

27. Hur skulle du beskriva din stil år 2009? t j o c k i s

28. Vad fick dig att må bra? Jonas, Ella och negerbollar.

29. Vilken kändis var du mest sugen på? Haha

30. Vem saknade du? Moffa

31. De bästa nya människorna du träffade? ELLA!


Nu ska jag och Jonas gå ner och äta, sen ska jag mysa med Ella.

Jag ser framför mig hur livet kommer bli när vi kommer hem.. Vi hoppas på att det blir lagom till vårsolen =)


även att jag sätter ett lösenord här, hör av er om ni vill läsa ;-)


RSS 2.0